'קטאן' – משחק קופסא נפלא (CATAN)

למשחק שמתחדש שוב ושוב יש פוטנציאל להצליח ובגדול. משחק הלוח 'קטאןהוא כזה, משחק שמתארגן בכל סיבוב בצורה אחרת, מצליח לאתגר בכל פעם מחדש ולכן כל משחק בו מפתיע ומרגש. גם אחרי שמשחקים בו עשרות פעמים.

Catan

המתיישבים של קטאן – משחק קופסא

המשחק 'המתיישבים של קטאן' נוצר ע"י קלאוס טויבר, והופץ לראשונה בגרמניה בשנת 1995. מאז המשחק נמכר ברחבי העולם בעשרות מליוני עותקים, ותורגם לכ – 30 שפות. למשחק קיימות הרחבות שונות, כאשר בסקירה זו אתייחס בעיקר למשחק הבסיס.

דרגת קושי: מהצד המשחק נראה כאילו מסובך, אך בפועל הוא ברור להבנה ולמשחק. ילדים בני 10 ומעלה משחקים בסבבה ונותנים פייט מכובד לשחקנים מבוגרים.

מהות המשחק: משלב אסטרטגיה ומזל. המשחק מתנהל על אי דמיוני שנקרא 'קטאן' כאשר אנו השחקנים הינם המתיישבים הראשונים שמגיעים ליישב את האי. אנחנו עושים זאת דרך צבירה ממוזלת ומחושבת של משאבים (עצים, סלעים, חיטה ועוד), והשקעה נבונה שלהם בבנייה של דרכים, ישובים וערים. המנצח הוא זה שצבר 10 נקודות באמצעים שונים.

יאמר לזכותו: המשחק מאוזן להפליא. מעין שילוב עדין ומדוייק בין משחקיות מצויינת (כייף ממש לשחק בו, החוקים והמטרה מובנים ברורים ומאתגרים), לבין מידת חשיבה אסטרטגית נדרשת, ביחד עם הסתמכות על מזל. משחק שמאתגר אינטלקטואלית ועם זאת לא כבד מידי ולא קליל מידי. חכם מעמיק וגם אורירי וסוחף. 

Catan

'קטאן' – לוח שמשתנה ממשחק למשחק. רעיון מעולה

יחודו של המשחק לדעתי הוא בעיקר ביכולתו להמציא את עצמו בכל פעם מחדש, בזכות רעיון יפה של סידור שונה של הלוח מידי משחק ומשחק. 

כפי שאפשר לראות בתמונה, לוח המשחק נוצר באמצעות חיבור של חלקי קרטון נפרדים: מסגרת כחולה (שהיא הים), והאי קטאן עצמו, שבנוי מ-19 משושים (שמייצגים את המשאבים השונים) אשר מונחים זה לצד זה בצורה אקראית. בנוסף, להגדלת אלמנט הההשתנות מידי משחק ומשחק, גם המספרים המונחים על גבי כל אחד מהמשושים (באמצעותם צוברים את המשאבים השונים) מתפזרים בצורה שונה בכל פעם שמסדרים את הלוח לקראת משחק חדש. 

Catan

'קטאן' משחק הבסיס

לפני כל משחק בונים את הלוח מחדש. החיבור בין חלקי הלוח אקראי ברובו מה שמוביל לכך שבכל פעם הלוח נראה ומתנהג אחרת ולכן המשחק שונה בכל פעם שמשחקים בו. כך האתגר תמיד מתחדש.

מזל במשחק: בין לבין יש כמה פיקים שמשנים את מהלך המשחק, ושתלויים בעיקר במזל, כמו למשל קלפי פיתוח, או דמות הגנב. 

Catan

הגנב/ים שמאיימים על התיישבים של קטאן.    

תלות זו במזל כלומר במספרים שמעלות הקוביות מפחיתה קצת מעומס התכנון מראש, מכניסה קלילות (לטוב ולרע) ומאפשרת להנות מהמשחק גם למי שלא מחבב משחקי אסטרטגיה.

למי מתאים המשחק: למבוגרים (!), ולילדים מעל גיל 10.

כמה משתתפים: על הקופסא כתוב 3-4 אבל אנחנו משחקים אותו גם בשניים. לפעמים מצליח לפעמים לא. תלוי בקוביות (ובגנב…)

כמה זמן נמשך סיבוב: בין חצי שעה לשעה ל 2-3 משתתפים. ככל שיש יותר משתתפים זמן המשחק מתארך יותר.

Catan

משאבים ב'קטאן'

הרחבות ל'קטאן': למשחק נוצרו מספר הרחבות. חשוב להבחין בין הרחבה טכנית של הרחבת לוח המשחק הבסיסי כך שבמקום 4 משתתפים יוכלו לשחק 6 משתתפים, להרחבת תוכן שמכניסה אלמנטים משחקיים תוכנים חדשים למשחק הבסיס. 

הרחבת מס' המשתתפים ב'קטאן' ל- 5 – 6 שחקנים:

ההרחבה כוללת הרחבה של לוח המשחק בעוד כמה משושים ובהרחבת המסגרת, תוספת אסימוני מספרים, תוספת כלי משחק צבעונים לעוד שני שחקנים, ועוד. מנסיוני זה אכן נחמד שכל מי שרוצה לשחק ב'קטאן' יוכל להשתתף, ההגבלה ל – 4 משתתפים לעיתים מתסכלת את מי שנותר מהצד, אבל בפועל, לשחק שישה ביחד זה מייגע למדי כי כך המשחק מתארך ומתארך ואת זה אנחנו לא אוהבים. אולי אפשר להחליט מראש שמגבילים את הסחר או משהו כזה, ואז המשחק יתנהל יותר מהר ונצליח להשאר בקשב.  

עם זאת, אם משחקים 3 -4 משתתפים עם ההרחבה, המשחק המורחב מציע יותר אפשרויות וכך מאתגר ומעניין יותר. 

הרחבת תוכן: יורדי הים:

Catan

'קטאן יורדי הים': הרחבה למשחק הבסיס 

הרחבה שנראית יפה ומבטיחה אבל בפועל הסתבר לנו שאינה מממשת מספיק את הפוטנציאל. 

Catan

'קטאן יורדי הים' לוח משחק יפה, המשחק עצמו מסורבל.

מחירה יקר כמו מחיר משחק הבסיס ועם זאת אינה עומדת בפני עצמה ויש הכרח להוסיפה למשחק הבסיס כדי לשחק בה. תוספת האיים שמעבר לים אינה מאתגרת מספיק והמשחק מתנהל באיטיות משעממת ואז פתאום מתחיל לטוס בבנאליות עד לסיום, כלומר לא מאוזן מספיק מבחינה משחקית. בנוסף, מעייף להרכיב את הלוח המשולב של שני המשחקים (משחק הבסיס + הרחבת יורדי הים), ואחר כך להפריד מחדש, כשנוכחים לדעת שבצורה הזו המשחק פחות כיפי ומעדיפים לחזור למשחק הבסיס בלבד. בקיצור לשיקולכם. אם מחירה לא היה יקר אולי היה אפשר לנסות ולראות, אבל רק בשביל נסיון אני לא בטוחה ששוה לקנות.  

הרחבת תוכן: ערים ואבירים: עדיין לא התנסינו. תנוסה בהקדם. 

לסיכום

  • 'קאטן' (משחק הבסיס) הינו משחק קופסא שמשלב אסטרטגיה + מזל בצורה מצויינת. נמכר בכל החנויות הרלוונטיות.
  • מתאים לבני 10 + ובעיקר למבוגרים שאוהבים לשחק
  • מתאים ל 2-4 משתתפים. קיימת הרחבה ל 5-6 משתתפים, אולם ריבוי משתתפים עשוי לעיתים להכביד על המשחק ולהאט את הקצב שלו. 
  • 'קטאן – הרחבת יורדי הים' – הרחבה, פחות מוצלחת ממשחק הבסיס. משחקיות שפחות זורמת.  
  • חסרון: המחיר. יקר. (כ 200 ש"ח)
  • יתרון: כייפי מאד, מאתגר, מתחדש ממשחק למשחק. 
  • שורה תחתונה: 'קטאן' (משחק הבסיס) הינו משחק מצויין!! ממליצה בחום. מתנה טובה לראש השנה למי שעדיין לא מכיר. 

2 מחשבות על “'קטאן' – משחק קופסא נפלא (CATAN)

כתיבת תגובה